söndag, februari 21, 2010

En resa till Malmö

Så var vi då i Malmö igår. Födelsedagsfirande bl a av Lillfröken. Kunde vi ju inte missa. Vi skulle med tåget vid lunchtid. Mycket folk var det på stationen och vi köpte biljetten på Pressbyrån. Det såg ut som tåget skulle hålla tiden och det var ju inte vad vi förväntat oss. Vi åkte tillsammans med Lillfrökens farfar och farmor och faster. Tåget kom på ganska avsedd tid och vi klev ombord. Förseningen skulle bli ca 9 minuter såg det ut som och det tycker inte jag man ska klaga på. Men när tåget börjat rulla så insåg vi att det var nog inte rätt tåg vi satt på. För enl damen som satt mitt emot så var det 2 timmar försenat. Men hur gick det till? Jo, det tåg vi satt på skulle ha gått från Halmstad ca 2 timmar innan men lyckades passa tiden för det tåget vi skulle med. Så vi var nog de enda glada människorna på tåget. När vi till slut kom till Malmö så var det ett långt tåg, sammankopplade med andra allt efter resans gång, och beslut togs om att det inte skulle köra över till Danmark utan skulle vända i Malmö. Stackars dom som skulle till Kastrup eller Danmark över huvud taget. Väl framme i Malmö så var det inte mycket till snö att skryta över. Blev besviken över slasket där. Här hemma var det jättemycket snö och snöade gjorde det när vi åkte. Födelsekalaset besöktes av ganska många människor och på dagen var det även för barn och på kvällen gled det över till vuxenkalas. Svenskar och danskar och släkt och vänner. Det var riktigt trevligt. Synd jag har så svårt att förstå danska för dom var jättetrevliga. Många hade jag träffat tidigare men det fanns också för mig helt okända som var jättetrevliga att lära känna. Så skulle vi då hem till Halmstad igen. Tåget gick exakt enl tidtabellen och vid ca ettiden var vi i Halmstad. Inte kunde man skryta med att det var plogat men vi lyckades stappla oss hem. Idag blev det sovmorgon.

4 kommentarer:

Rosenvante sa...

Vilken tur ni hade med tåget får man väl säga då.
Jag har ju också varit på födeseuppvaktning i helgen och vi hade också så mysigt.
Nästa helg ska min gubbe till Malmö och hälsa på sin grabb och hans tjej, så jag hoppas vädret är ok då.

Unknown sa...

Jamen då hade ni ju sannerligen bra flyt hela vägen. Vi lyckades också med vår uppvaktningsutflykt ner till foten av åsen. Det gick bra med bil.
Mer snö är på väg i veckan, kul för alla sportlovslediga ungar och mig som gillar snö.
Ha det gott.

Monica Hansen sa...

Vilken tur:)

Maria "Mi" Johansson sa...

Vilken tur ni hade med tåget!

Jag gillar åka tåg. Går oftast snabbt och så kan man läsa under tiden.

Vissa danskar är ju helt hopplösa att försöka förstå vad de säger.
Vi brukade vara i danmark varje år innan. Men det blir inte så ofta nu när Jims släktingar blir färre och färre i antal(ibland de vuxna).