fredag, juli 10, 2009

Mannens och min kulturdag, kapitel 1

Idag har Mannen och jag haft en riktig kulturdag. Vi skulle egentligen städa men vi är båda duktiga på att komma på saker som absolut är mycket viktigare än städning. Har ni också sådana talanger? Vi började med att åka till Länsmuseet här i Halmstad. Mannen har under en tid prata om att han vill se utställningen ”Halmstads årsringar”. Det är en skildring av Halmstads historiska förändring från stadens olika epoker. Alltså en fotoutställning. Men det var två utställningar till som jag visste om men hade förträngt. Den ena var ”Magiska dockor”. Det var dockor, stav- och skuggdockor och marionettdockor. Dom kom från alla världens hörn. Samlingen ägs tydligen av Birgitta Robinger. Har ni vägarna förbi så bara måste ni se den. Det var något av det mest fantastiska jag sett. Så var det ”Radiobroderi”. Broderier gjorda av Sassa Buregren inspirerade av sommarpratarna i radion. 56 st broderier från sommaren 2006. Annars har det varit trist och mulet här idag. Kom en störtskur här i eftermiddags och vinden har inte precis varit varm men när det slutade att blåsa så kände man att det nog inte var så kallt trots allt. Nu ska jag sätta mig och sticka klart mitt linne.

Inga kommentarer: