söndag, juli 12, 2009

Mannens och min kulturdag, kapitel 2

När vi lämnade länsmuseet så åkte vi direkt till Mjellby konstmuseum som ligger utanför själva staden Halmstad men i kommunen. Om ni förstår hur jag menar. Det ligger mitt ute på slätten som att någon har slängt ut ett hus där utan någon som helst tanke eller planering. Tur vi har bil. Vi har varit på Mjellby vid flertalet tillfällen under våra år tillsammans, Mannen och jag. Han skulle ju absolut visa mig Halmstadgruppen och deras verk. Sedan har det varit andra utställningar som vi varit och sett. Den här gången var det en fotoutställning. Det var Lee Millers verk och det var riktigt spännande. En fotomodell som blev en stor fotograf. Min favorit blev ”Portrait of Space” från 1937. Mannen tyckte nog bäst om ”Exploding hand” från ca 1930. Har ni vägarna förbi, som jag brukar skriva, så måste ni bara åka till Mjellby konstmuseum. Idag är det varmt men solen kommer och går lite så. Det går lite långsamt här hemma idag. Vi hade goda vänner hemma här igår kväll och det blev ganska sent. Faktiskt gick dom vid tretiden. Men god mat och gott att dricka till det och så väldigt trevligt umgänge. Man skulle träffas lite oftare så kanske det inte behövde bli så sent. Men det var så ruskigt mycket bra musik vi var tvungna att lyssna på och diskutera runt. Dom är alltid välkomna tillbaka.

1 kommentar:

Marias stickning och läsning sa...

Mellby är ett trevligt ställe, fast lite bökigt att ta sig till utan bil. Åkte buss dit för två somrar sen och fick gå en bit längs landsvägen. Glest med bussar var det så jag gick tillbaka in till stan. Men besöket var värt det.
Man borde bjuda hem vänner oftare, det är alltid trevligt att äta ihop och prata.