tisdag, juli 15, 2008

Mjellby konstgård och Victorian Lace today

Yngsta dottern i huset har varit hemma ett par dagar. Idag åkte vi därför till Heagård och tittade på konst och hantverksutställningen där och även besökte butiken. Såg mycket på utställningen som jag tyckte om. Både stickat, som det fanns en hel del av, och vävar i olika storlekar. En del glas fanns också som jag gillade. Men butiken blev en besvikelse. Jag inbillade mig att det skulle säljas produkter som hade anknytning till en gård på landet. Alltså sylter, marmelader, saft etc. Men icke. Det var dyrbara kläder. Snopen blev jag. Sedan var vi på Mjellby konstgård. Vi tittade på den just nu pågående utställningen med självporträtt och Halmstadsgruppen tavlor som tillhör den permanenta utställningen. Den i Halmstadsgruppen som jag personligen tycker om är Stellan Mörner. Idag kom det ett bokpaket till mig. Blev jag lycklig eller blev jag lycklig? Det var den efterlängtade ”Victorian Lace today” och så hade jag passat på att köpa ”Sticka romantiskt, modernt och kvinnligt”. Bläddrade igenom Sticka romantiskt först. Gillade den mycket. Kan bara inte bestämma mig så där hastigt vad jag ska göra. Men VLT var ju bara så helt underbar. Den blir något att ta med sig i sängen och ligga och dregla över. Det är så synd att ingen vänlig människa har tagit på sig att översätta alla dessa fantastiska stickböcker till svenska. Skulle ge så mycket mer njutning till många av oss. Gubbarnas fackböcker översätts ju ganska snabbt när dom utkommit men stickböcker … icke. Men jag fortsätter dregla. Frågan är hur man ska kunna bestämma sig för vad man ska göra.

2 kommentarer:

LenaL sa...

Så mycket kul och intressant ni hinner med! Visst är det härligt att gå på konstutställningar. Vi har alltid som stående inslag åtminstonne en gång varje sommar att åka till Akvarellmuseet på Tjörn. Har inte hunnit än i sommar, men förhoppningsvis snart ...!

Ha en fortsatt jättehärlig semester!

Kram

LenaL sa...

Hej igen!

Jovisst har jag gjort en av de enklare sjalarna ur VLT. Kommer inte ihåg vad den kallas - sitter skam till sägande på jobbet och kan inte kolla - men det var en av de som rekommenderades till nybörjare, den var tidigt i boken, röd och svept runt ett solur(?). Bild på min finns här: http://leludh.blogspot.com/2007/07/fullbordan-gross.html

Jag har hela tiden i bakhuvudet att jag bara måste göra något mer därifrån, men tiden har inte räckt till, det är ju så väldigt mycket som pockar på ... Jag var livrädd inför kanten, trodde aldrig jag skulle fatta hur det skulle gå till. Men när jag väl kom så långt var det inga problem alls att förstå.

Ser fram emot att få höra att du är igång med någon av dem. De är ju så ljuvliga allihop!

Kram

Kram