lördag, juli 12, 2008

Besök på galleri och Shetland Hap Shawls.

Jag har här förut berättat om min fantastiska man som verkligen uppskattar vad jag gör och uppmuntrar mig. Räknas det kanske som otillbörlig reklam? Hur som helst så har jag hela veckan pratat om att vi skulle åka till Ateljé Bastaskär för att se en utställning med fritt broderi. Men vi har inte hunnit det. Så fick jag se i tidningen idag att den även var nu under helgen. Så då åkte vi dit. Där var även en utställning av Per-Olof Olsson (http://www.ateljenaiv.com/) och skulpturer av Walter Bengtsson. Mannen uppskattade detta mycket. Men jag tyckte också om vad jag såg. Det fria broderiet och även smycken var gjorda av Ulla Werkström (http://www.steningesmycket.se/). Ännu en mycket lyckad dag. Tyvärr ingen strand idag heller. För många år sedan så läste jag någon stickbok som jag lånat på biblioteket om kvinnorna på Shetlansöarna och deras fantastiska schalar. Dom var stora och kvadratiska och om det var rätt kvalité så skulle man kunna dra den igenom vigselringen. I mina, då tonårsöron lät det som helt fantastiskt. Och vackra såg dom ut. I alla år har jag försökt leta efter mer om dessa schalar, stickerskor. Men först nu har jag funnit vad jag letat efter. Jag har funnit en hemsida som handlar om fenomenet och där finns också samma bilder som jag såg i boken den där gången. Här har ni länken. http://www.heirloom-knitting.co.uk/ Titta, läs, begrunda och gör kanske någon vacker shal. Jag beundrar dom lika mycket fortfarande. Nu ska jag sätta mig och sticka på min blå omlott jumper. Har börjat fundera på vilket mönster jag ska ha på mina gula sockar. Såg på Stickamera att dom utlyste en Sommartävling. Gula sockar kan väl platsa där? Jag tycker nog det gula är väldigt somrigt. Får se om jag hänger på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har provat lite med entrådig ull och teknik i kvadrat och det är riktigt roligt!

Marias stickning och läsning sa...

Jättevackra schalar!