lördag, maj 17, 2008

Bohus stickning.

Sitter och väntar på en god vän ifrån Göteborg som ska titta in under eftermiddagen. Hon är i Halmstad för att hälsa på släkten. Jag saknar faktiskt mina vänner där hemma. Jo, Göteborg är och förblir alltid hem även fast jag skaffat mig ett hem till. Under tiden jag väntar på henne så har jag suttit och läst spridda skurar på olika stickbloggar. Sämre sysselsättning kan man väl ha? GRATTIS föresten Birgitta, även om det är en dag för sent. Du fyllde ju år igår. I förrgår damp det ner ett paket i brevlådan. Nej, jag har inga hemliga vänner och inte köper jag garn på nätet heller. Det var en bok jag köpt. Bohus stickning av Ulla Häglund (Bohusläns museums förlag, 1999). Till och med mannen blev helt hänförd av de vackra bilderna. Visst är Bohus stickning det vackraste som finns vad gäller stickning? Sitter och bläddrar och läser och känner mig helt lyrisk. Kära syster ska få låna den sedan så hon får lite kulturhistoria också. Jag har också gått med i en annan blogg. ”Vi stickar under fotbollsEM 2008”. Ska försöka hitta en bra sock/strumpbeskrivning som passar mina små fötter. Jo, jag tänkte sticka ett par till mig själv. Men jag tycker ofta de blir för stora och bylsiga. Och så vill jag ju gärna att beskrivningen ska vara på svenska. Älskar spetsmönster och flät- och ytmönster. Någon som vet något passande som jag kan plocka ner ifrån nätet?

3 kommentarer:

teresa sa...

Oj, det var mkt jag ville kommentera:
1. Bohusstickning - hålller med om att det är underbart, så vackert. Har sett filmen om Bohusstickning 2 ggr (har du sett den?)o har en bok med mönster. Någon gång SKA jag sticka en Bohuströja!
2. Små flätsockor; det måste väl passa med sockklubbens majmönster (Stickamera) som på mig var lite litet , men om du vill ha små sockor så?? Seduction Socks från Interweave Knits.
3. Din rygg- men stackars du, ryggproblem i så många år, det låter fruktansvärt!! Å ändå kan du jobba (oftast)? Jag har ju bara haft ryggpoblem ett halvår o är redan helt förstörd... Ska tänka på dig nästa gång det värker som värst...
Sköt om dig o hoppas du mår bättre snart!

Carina sa...

Jag ska kolla av sockorna. Ryggen gör sig påmind med olika långt emellan. Ibland år, ibland dagar.

Tina sa...

Var rädd om dej Carina, ryggont är inte roligt.
Som jag ser så har teresa redan tipsat dej om sockorna.
Krya på dig
Kram Tina