torsdag, maj 01, 2008

1 maj.

Idag är det 1 maj och arbetarnas dag. En viktig dag för mig som kommer ifrån en riktig arbetarfamilj. Jag vet att jag har en sk akademisk utbildning till förskollärare men jag har aldrig känt känslan. Uselt betalt har jag också så när sjuksköterskor säger att dom kräver lika lön som läkarna har så känns det rent kränkande. Jag har också högskoleutbildning men får jag högre lön för det? Nej då jag har lägre lön än barnskötare har och dom har endast gymnasieutbildning. Så ni sjuksköterskor ni är inte ensamma fast ni får det att låta så. Mannen och jag promenerade ner till Picassoparken idag. Lyssnade på vänsterns tal och musiken. Det regnade inte hela tiden men det räckte till. Sedan gick vi ner mot Stora torg men sossarna lyste med sin frånvaro. Vi hörde dom dock efter ett tag och följde efter. Men dom gick från Kapsylparken till Kapsylparken och där upplöstes tåget. Verkade som dom var rädda för vattnet för många av dom försvann ner i Figarosalen i Folkets Hus. Men inte ens en fana inbjöd andra än de som redan var i tåget. I mina ögon mycket märkligt. I morgon väntar jobbet igen. Inte många barn kommer, 3 st, men jag måste ju ändå vara där. Undrar om föräldrarna kommer att hålla tiden ut. Många verkar hålla på sina rättigheter.

Inga kommentarer: